Smart -лічильники, інтелектуальні лічильники або ж «смарти» виготовлені з електронних компонентів та не мають механічних рухомих частин. Вони вирізняються серед звичайних лічильників більшою функціональністю, адже не лише вираховують кількість спожитої електроенергії, а також можуть мати наступні функції:
- передавати показники;
- рахувати споживання електроенергії по зонах доби;
- вимірювати параметри мережі (потужність тощо);
- тривалий час зберігати в пам’яті лічильника інформацію, яка може бути зчитана для подальшої обробки чи аналізу;
- виводити на екран інформацію про заборгованість та інше.
Smart-лічильники надають можливість економити гроші без зміни енергоспоживання за рахунок переходу на зонний облік. “Інтелектуальний лічильник” рахує спожиту з 23:00 до 7:00 електроенергію за тарифом, меншим на 50%. Тож якщо вмикати потужні електроприлади в цей час, наприклад, бойлер або пральну машинку, можна відчутно зменшити рахунок.
Також регулярне дистанційне зчитування показників лічильників забезпечує формування квитанцій з фактичними даними щодо кількості спожитої електроенергії, у разі якщо прилад обліку працює в складі автоматизованої системи обліку електроенергії. Тобто лічильник сам передає в енергокомпанію об’єм спожитої електроенергії. На основі цих показів постачальник електроенергії формує рахунок. Це дуже зручно для тих споживачів, які регулярно забувають передати показники з 30-го по 3-тє число – їм достатньо, отримавши квитанцію, звірити вказані в ній показники з лічильником.
Послугу переходу на зонний облік можна замовити у ПрАТ «Рівнеобленерго», подавши таку заявку дистанційно через особистий кабінет(простий та зрозумілий інтерфейс сервісу з описом кожного кроку допоможе замовити послугу) або написавши відповідну заяву у відділенні, попередньо зрозумівши чи Ваш лічильник оснащений такою функцію (дізнатись можна в Кол-центрі).
Варто звернути увагу, що саме лише встановлення лічильника не гарантує зменшення рахунку за світло. Щоб економія була більш відчутною, слід використовувати енергоємні прилади переважно у заявлені години. У сучасному будинку такими приладами є пральні машини, бойлери, електрокотли тощо. Саме їх варто використовувати у нічний час. Для впевненості у результаті можна встановити електромеханічні таймери (реле часу), які вимикатимуть вибрані прилади на день і вмикатимуть їх у ночі.
Укласти договір на розподіл електричної енергії тепер можна онлайн. Оформлення нового договору відбувається з використанням електронного підпису та є зручною можливістю для тих, хто придбав нове житло, відкрив бізнес чи змінив власника об’єкта.
Дистанційна функція переукладення договору повністю заміняє похід у Центр обслуговування клієнтів і внесення даних у заяву вручну. Щоб оформити договір, необхідно:
Зайти на сайт ПрАТ «Рівнеобленерго» за кнопкою «Укласти договір онлайн» або за посиланням: https://od.roe.vsei.ua заповнити дані власника об’єкта та додати копії документів (підказки на сторінці до кожного документу).
Скористайтеся простими і не витратними способами економії електроенергії вдома та на роботі, збережіть електроенергію і, відповідно, гроші.
- Завжди вимикайте світло, виходячи надовго з приміщення. При виході з будинку вимкніть з розеток усі побутові прилади, крім холодильника.
- Не залишайте електроприлади в режимі “standby” (режим очікування) – вимикайте їх з розетки. По-перше, це безпечніше, по-друге, вимкнення приладів з мережі дозволить зменшити використання електроенегії в середньому до 300 кВт/год в рік.
- Налаштуйте в комп’ютері режим енергозбереження, при якому можна заощадити до 50 % електроенергії. Усі комп’ютери, що випускаються на сьогодні, підтримують такий режим.
- Замініть лампи розжарювання на енергозберігаючі. Вони не тільки економлять електрику, а й служать в 5-8 разів довше. Яскравість освітлення не погіршиться, але ви споживатимете в чотири-п’ять разів менше електроенергії.
- Додайте світильники у всіх ключових місцях квартири. Точкове освітлення набагато економніше, ніж освітлення всього приміщення з однієї точки.
- Правильно використовуйте електрочайник. Постарайтеся наливати в чайник тільки необхідну кількість води – цим ви зекономите електроенергію та час для нагріву води.
- Якщо у вас електроплита, необхідно вибирати посуд, дно якого відповідає розмірам конфорки, оскільки при використанні посуду більшого діаметра втрачається 5% – 10% електроенергії. При приготуванні їжі бажано закривати посуд кришкою, а при закипанні – перейти на низькотемпературний режим готування. Раціонально використовуйте тепло конфорок, привчіть себе до того, що електроплита може готувати і тоді, коли вже вимкнена.
- Завантажуйте пральну машину згідно з інструкцією. Коли пральна машина не повністю завантажена білизною – втрачаються 10 %–15 % електроенергії. При неправильно вибраній програмі прання втрачається до 30 % електроенергії.
- Купуйте побутову техніку класу А, А+, А++. Завдяки цьому економія електроенергії в кінці місяця буде очевидна. У порівнянні з приладами більш низького класу енергоспоживання, вони споживають електрики на 30 %-40 % менше.
- Пам’ятайте, що одночасне використання потужних електроприладів, у тому числі обігрівачів, може спричинити пошкодження електричного обладнання та стати причиною пожежі.
Відповідно до п. 8.6.6 Кодексу, якщо за підсумками наступного місяця споживач надасть покази лічильника, визначення фактичного обсягу розподілу та споживання електричної енергії за період зазначеного місяця здійснюється з урахуванням наданих показів та показів, на які споживачу здійснено розрахунки.
У разі неподання даних показів лічильника та отримання від ПрАТ «Рівнеобленерго» квитанції на сплату за електричну енергію з розрахунковими показами лічильника, які не відповідають фактичним показам, побутовий споживач має можливість, не звертаючись особисто до центру обслуговування клієнтів, самостійно через Інтернет-сервіси товариства передати фактичні покази лічильника, на підставі яких товариством буде проведена перевірка та в автоматичному режимі здійснено коригування обсягів спожитої електрично енергії.
Кодексом комерційного обліку електричної енергії (п.8.6.) передбачено, що зчитування показів з приладів обліку, встановлених у споживачів, може здійснюватися споживачем, а також оператором системи розподілу, тобто ПрАТ «Рівнеобленерго».
У Кодексі зазначається, що побутові споживачі зобов’язані щомісяця зчитувати фактичні покази з лічильників та передавати їх оператору системи розподілу.
Робити це потрібно станом на 1 число кожного місяця. Даними на 1 число вважаються дані, зчитані та передані протягом періоду, що розпочинається за два дні до кінця розрахункового періоду та завершується на третій календарний день наступного.
Це два останні дні кожного місяця та три дні наступного за ним місяця.
Якщо покази передані в інший день, фактичний обсяг розподілу та споживання електричної енергії споживачем за розрахунковий місяць визначається розрахунковим шляхом за значенням середньодобового обсягу споживання.
Щодо не побутових споживачів, то вони мають проводити збір даних з лічильників на перше число місяця, наступного за розрахунковим, і подати звіт оператору системи протягом трьох календарних днів.
У разі відсутності такого звіту протягом вказаного періоду, до уваги береться показник середньодобового обсягу споживання.
Способи за допомогою яких споживач має змогу надавати покази засобу обліку до ПрАТ «Рівнеобленерго» за посиланням
https://www.roe.vsei.ua/peredacha-pokaznykiv
Залежно від року виготовлення приладу обліку, його типу, можуть різнитися і позначення зон. Т1 і Т2 – у однофазних, 15.8.1, 15.8.2 – у трифазних лічильниках.
Варто запам’ятати, що кількість кВт*год, спожитих ВДЕНЬ (з 7.00 до 23.00), позначається цифрою «1»
НІЧНИЙ тариф (з 23.00 до 7.00) позначається цифрою «2».
Прилади обліку фіксують також і сумарне споживання вдень та вночі:
Окрім показників, сучасні лічильники показують також дату та час:
Усі ці покази змінюють один-одного, циклічно в автоматичному режимі, що свідчить про нормальну роботу приладу обліку.
Також наочно дізнатись, які параметри за який показник відповідають Ви можете переглянувши відео за посланням
https://www.roe.vsei.ua/yak-pravylno-peredaty-pokaznyky-den-nich/news
Якщо ж Ви помітили появу нових значків на екрані (яких донедавна не було) або некоректні показання приладу обліку варто звернутися до колцентру ПрАТ «Рівнеобленерго» за одним з номерів телефонів: (0362)69-45-55, (067) 620-44-11, (050) 490-44-11, (093) 320-44-11 або у відділення за місцем проживання для того, щоб наші працівники могли усунути проблему.
Згідно з вимогами п.2.3.12 Правил роздрібного ринку електричної енергії, які затверджені Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (надалі – НКРЕКП) 14.03.2018 №312, у випадках коли електрична енергія, яка використовується на об’єкті побутового споживача (квартира, будинок, гараж тощо) на непобутові потреби, зокрема для підприємницької, господарської та незалежної професійної діяльності, надання платних послуг, здійснення нотаріальної діяльності, діяльності дата-центрів, центрів обробки даних, діяльності зі створення віртуальних активів (майнінгу) тощо, повинна обліковуватись окремо.
Задля забезпечення виконання вимог правил, Ви можете:
- звернутись до постачальника електричної енергії для укладання угоди не побутового споживача;
- звернутись до ОСР для забезпечення окремого обліку електричної енергії з відповідною заявою та надати інформаційну довідку по об’єкту (право власності) що видана не пізніше місячного терміну;
- або ж припинити використання електричної енергії на об’єкті побутового споживача на непобутові потреби з подальшим повідомленням ОСР для здійснення останнім виїзної перевірки.
Зауважимо, при виявленні ОСР фактів споживання побутовим споживачем електричної енергії на непобутові потреби складається Акт про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії (Правила), у якому вказується зобов’язання споживача здійснити заходи з усунення виявленого порушення шляхом негайного припинення споживання електричної енергії на непобутові потреби та організації комерційного обліку на непобутові потреби протягом місяця з дня складення даного Акта.
Неусунене, побутовим споживачем, виявлене порушення у місячний строк стане підставою для припинення постачання електричної енергії такому споживачу в установленому цими Правилами порядку.
Контактна інформація https://www.roe.vsei.ua/contacts
Відповідно до п. 11.5.12 Кодексу систем розподілу, затвердженого Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 року № 310, електропостачальник має право звернутися до ОСР щодо припинення електроживлення Користувача (споживача електричної енергії), з яким електропостачальником укладено договір про постачання електричної енергії. ОСР не має права вимагати від електропостачальника обґрунтування причини (підстави) припинення електроживлення, якщо вона відповідає випадкам, визначеним Правилами роздрібного ринку електричної енергії. ОСР не розглядає заперечення щодо припинення електроживлення або звернення щодо неправомірності дій електропостачальника від споживачів електричної енергії. ОСР повинен припинити електроживлення споживача електричної енергії протягом 10 робочих днів з дати отримання звернення від електропостачальника.
Попередження про припинення повністю або частково постачання (розподілу або передачі) електричної енергії ОСР оформлюється та надається споживачу окремим письмовим повідомленням за 5 роб. Днів, у якому зазначаються підстава, дата і час, з якого електропостачання буде повністю або частково припинено, , прізвище, ім’я, по батькові, підпис відповідальної особи, якою оформлено попередження,
Датою отримання таких попереджень буде вважатися дата їх особистого вручення, що підтверджується підписом одержувача та/або реєстрацією вхідної кореспонденції, або третій календарний день від дати отримання поштовим відділенням зв’язку, в якому обслуговується одержувач (у разі направлення поштою рекомендованим листом).
Попередження про припинення постачання електричної енергії може надаватись споживачу в інший спосіб, передбачений договором з оператором системи або додатками до нього.
Після отримання повідомлення про припинення електропостачання споживач зобов’язаний ужити комплекс заходів, спрямованих на запобігання травматизму, загибелі людей та тварин, пошкодженню обладнання, негативним екологічним та іншим наслідкам.
У разі наявності у споживача за одним об’єктом двох і більше договорів з двома і більше електропостачальниками припинення або обмеження постачання електричної енергії такому споживачу має здійснюватися на повний обсяг його споживання, незалежно від того, один чи більше електропостачальників звернулись до оператора системи із заявою про припинення або обмеження постачання споживачу.
Відновлення електроживлення електроустановок споживача, здійснюється оператором системи у порядку, визначеному Кодексом системи передачі та Кодексом систем розподілу, протягом 3 робочих днів у містах та 5 робочих днів у сільській місцевості після отримання від ініціатора відключення (ТОВ «РОЕК») інформації про усунення споживачем порушень, що підтверджується відповідним документом учасника ринку, на вимогу якого здійснювалося припинення електроживлення.
Відповідно у разі припинення електропостачання за заборгованість в першу чергу Вам необхідно звернутись до вашого постачальника.
У відповідності до п. 2.3.16 ПРРЕЕ: «У разі тимчасового порушення роботи вузла обліку (у частині вимірювання обсягу електричної енергії та/або параметрів) не з вини споживача обсяг електричної енергії, використаної споживачем від дня порушення вимірювань до дня відновлення вимірювань, визначається відповідно до ККО». В пункті 8.6.20 ККО зазначено: «Датою початку періоду порушення роботи вузла обліку, за відсутності звернення споживача, вважається дата попереднього контрольного огляду або зняття показів, але не більше шести місяців, або час та день, зафіксовані ЗКО чи АСКОЕ (зокрема за результатами проведеної експертизи ЗКО). У випадку звернення споживача датою початку періоду порушення роботи вузла обліку вважається перший день поточного розрахункового місяця, у якому звернувся споживач (у разі відсутності даних, зафіксованих ЗКО чи АСКОЕ)». В той же час, кінець періоду порушення вважається згідно п. 8.6.21 ККО: «За день відновлення роботи вузла обліку приймається день підписання оператором системи, ППКО та споживачем акту технічної перевірки та пломбування вузла обліку після завершення ремонтних та налагоджувальних робіт, підключення ЗКО та їх налаштування (за необхідності)».
Згідно п. 8.6.18. ККО передбачено: « У разі тимчасового порушення роботи вузла обліку не з вини споживача обсяг спожитої електричної енергії від дня порушення вимірювань до дня відновлення вимірювань, визначається на підставі показів верифікаційних лічильників, а у разі їх відсутності розраховується відповідним оператором системи/ППКО за середньодобовим обсягом споживання електричної енергії таким споживачем. Розрахований обсяг спожитої електричної енергії в період порушення обліку електричної енергії надається оператору системи, електропостачальнику та споживачу».
Пунктом 8.6.11 ККО зазначено: «Для непрацюючих лічильників визначення середньодобового обсягу споживання електричної енергії проводиться після відновлення роботи вузла обліку на основі двох найближчих до періоду розрахунку зчитаних та переданих фактичних показів лічильника при умові, що між датами зняття цих показів не менше ніж 28 днів (без урахування днів, коли електроустановки споживача були відключені оператором системи)».
Електромобілі набувають популярності в Україні, але власники, які живуть у багатоквартирних будинках, часто стикаються з питанням: як організувати зарядку? На відміну від приватних будинків, де можна легко встановити домашню зарядну станцію, у багатоповерхівках це завдання може бути більш складним.
Перед початком робіт необхідно упевнитися в тому, що на об’єкт подається електроенергія достатньої потужності.
Якщо сумарна потужність усіх споживачів електричної енергії (з урахуванням потужності зарядної станції) не перевищує дозволену (яка вказана в договорі на розподіл), то необхідно звернутись до ПрАТ «Рівнеобленерго» з заявою щодо розподілу потужності багатоквартирного будинку та передбачити живлення зарядної станції. До заяви необхідно обов’язково додати розрахунок розподілу, здійснений проектною організацією, що має ліцензію на відповідний вид діяльності.
Якщо сумарна потужність усіх споживачів електричної енергії (з урахуванням потужності зарядної станції) перевищує дозволену (яка вказана в договорі на розподіл), то необхідно звернутись до ПрАТ «Рівнеобленерго» з заявою щодо збільшення потужності будинку через особистий кабінет за посиланням https://cs.roe.vsei.ua/site/login.
Після чого наступними основними етапами є:
- Проєктування зовнішніх та внутрішніх мереж;
- Будівельно-монтажні роботи та встановленням окремого лічильника;
- Укладення договору;
- Підключення зарядної станції.
Варто зауважити, що розрахунок за використану електричну енергію на потреби зарядних станцій в багатоквартирних будинках здійснюється у відповідності до тарифів для непобутових споживачів.
Втрати електричної енергії у лініях передачі та розподілу – це частина виробленої електроенергії, яка розсіюється у вигляді тепла під час її транспортування від електростанції до споживача. Ці втрати є неминучими і виникають через фізичні властивості провідників.
Основні причини втрат:
- Опір провідників: Електричний струм, проходячи через дроти, зустрічає опір. Чим довший та тонший провідник, і чим більший струм, тим більшими будуть втрати.
- Реактивна потужність: У мережах змінного струму, окрім активної (корисної) потужності, існує реактивна потужність, яка циркулює між джерелом і споживачем, не виконуючи корисної роботи, але викликаючи додаткові втрати у провідниках.
- Струми витоку: Це струми, які проходять через ізоляцію проводів до землі або до інших провідних частин. Вони можуть бути незначними, але у великих мережах суттєво впливають на загальні втрати.
Чому втрати виникають у мережах багатоквартирних будинків?
У багатоквартирних будинках втрати електричної енергії виникають з тих самих причин, що й у великих мережах, але мають свої особливості, пов’язані з внутрішньою проводкою та навантаженням:
- Стара або пошкоджена проводка: З часом ізоляція проводів може пошкоджуватися, а сам провідник може окислюватися, що збільшує його опір і, відповідно, втрати. Стара алюмінієва проводка особливо схильна до цього.
- Недостатній переріз проводів: Якщо проводка має занадто малий переріз для поточного навантаження (наприклад, у будинку з’явилося багато потужних електроприладів, для яких проводка не розраховувалася), це призводить до значного збільшення опору і перегріву проводів, а отже, і до великих втрат.
- Довжина кабелів: Хоча в межах одного будинку відстані невеликі, сукупна довжина кабелів, що живлять усі квартири та загальнобудинкові потреби, може бути значною. Кожен метр кабелю має опір.
- Нерівномірний розподіл навантаження: Якщо в одних квартирах споживання електроенергії дуже високе, а в інших низьке, це може створювати перекоси фаз, що також впливає на ефективність передачі енергії.
- Неякісні з’єднання: Погані контакти у розетках, вимикачах, розподільчих коробках мають підвищений опір, що призводить до локального нагріву та додаткових втрат.
До прикладу розрахункові втрати електричної енергії в мережах (повітряних лініях) ОК/ЖБК з населенням в 100 будинків та середньо статистичним споживанням 500 кВт*год/міс складуть 1000 кВт*год/міс, при цьому, якщо споживання кожного будинку зросте до 750 кВт*год/міс, то втрати мережі натомість зростуть до 5000 кВт*год/міс.
Якщо взяти за приклад багатоквартирний будинок, то в новому будинку на 2 під’їзди 72 квартири з середньомісячним споживанням 250 кВт*год – розрахункові втрати у внутрішньобудинкових мережах складуть 650 кВт*год/міс, при цьому в будинку, який побудований до 2000 року з аналогічним споживанням квартир втрати складуть понад 2700 кВт*год/міс.
Як зменшити такі втрати?
Зменшення втрат електричної енергії у мережах, зокрема у багатоквартирних будинках, є важливим для економії ресурсів та підвищення енергоефективності. Ось кілька способів:
- Модернізація та заміна проводки:
- Використання проводів з більшим перерізом: При прокладанні або заміні електропроводки слід обирати дроти з достатнім перерізом, який відповідає максимальному очікуваному навантаженню. Краще використовувати мідні дроти, оскільки вони мають менший опір, ніж алюмінієві, і є більш стійкими.
- Заміна старої проводки: Регулярна інспекція та своєчасна заміна старої, пошкодженої або зношеної електропроводки.
- Якість з’єднань:
- Надійні контакти: Забезпечення надійних та міцних електричних з’єднань у розетках, вимикачах, розподільчих щитках.
- Оптимізація навантаження: намагатися рівномірно розподіляти потужні електроприлади по різних фазах (якщо є трифазна мережа) для зменшення перекосів.
- Енергоефективні прилади: Використання сучасних енергоефективних електроприладів (класу А++ або А+++), які споживають менше енергії.
- Регулярне обслуговування: проведення регулярних електричних інспекцій та обслуговування внутрішньої електричної мережі будинку кваліфікованими електриками для виявлення та усунення потенційних проблем.
Зменшення втрат електричної енергії не лише заощаджує гроші, але й сприяє більш ефективному використанню енергетичних ресурсів та зниженню навантаження на електромережі.